zbargo

  • ۰
  • ۰

تعادل قوا سه گانه 12ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

تعادل قوا در جمهورى اسلامى ایران

روابط قوا در جمهورى اسلامى ایران برخلاف تمامى کشورهاى دنیا به گونه اى خاص تنظیم شده است. هر چند که به ظاهر به صورت تفکیک نسبى قوا تلقى مى شود، لیکن این روابط از ویژگى هاى خاصى برخوردار است که به خوبى آن را از سایر رژیم ها متمایز مى سازد.(4)

مفهوم تفکیک قوا در مقابل «وحدت قوا»(5) به کار مى رود. این تفکیک موجب پدیدارى سازمان هاى حاکم عدیده تخصصى مى گردد که هر کدام به انجام وظیفه خاص خود مشغول اند و هیچ یک از قوا حق انجام وظیفه قواى دیگر را ندارد. سنخیت قواى حاکم، هم چنین اقتضا مى کند که هر یک از قوا، بدون برترى و دخالت یکى در قلمرو اختیارات دیگرى، کار خود را انجام دهد و هیچ یک از قوا حق سؤال، استیضاح، عزل و انحلال یکدیگر را نداشته باشد. این چنین استقلالى را اصطلاحاً «تفکیک مطلق قوا»(6) مى گویند.

نظریه تفکیک مطلق قوا، در جریان تحولات تاریخى دست خوش تغییراتى شده است که دیگر نمى توان استقلال در مفهوم آن را چندان مشاهده کرد. خطر بالقوه و بالفعلى که از ناحیه قوه مجریه و زمام دارى آن ناشى مى شود، هم قواى دیگر را تحت الشعاع «ریاست گرایى»(7) اجرایى قرار مى دهد و هم این که آزادى و امنیت فردى را تهدید مى کند.(8) دلیل این مطلب این است که در اکثر کشورهاى دنیا در بحث ارتباط متقابل قوا، قوه مجریه مشمول بیش ترین نظارت ها از سوى دو قوه دیگر قرار مى گیرد.

قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، در تدوین قواى سه گانه، علاوه بر ضرورت همکارى قوا، براى تأمین اهداف کلى نظام از اندیشه مذکور به دور نبوده و مراتبى از ارتباط متقابل، توأم بانظارت و مسئولیت بین قواى حاکم را پیش بینى کرده است. در اصل 57 قانون اساسى ضمن برشمرن قواى سه گانه، مقرر مى دارد که این قوا مستقل از یکدیگرند. آن گاه در اصل 58 و 59 اِعمال قوه مقننه را منحصر به مصوبات مجلس شوراى اسلامى و در مسائل مهم از طریق همه پرسى و مراجعه مستقیم به آراى عمومى بیان داشته است. هم چنین در اصل 60 قانون اساسى، اِعمال قوه مجریه به استثناى برخى از آن که مستقیماً به عهده رهبرى قرار دارد، صرفاً از طریق رئیس جمهور و وزرا اجرا مى شود و در نهایت این که اِعمال قوه قضاییه (اصل 61) را نیز فقط به عهده دادگاه هاى دادگسترى قرار داده که باید براساس موازین اسلامى تشکیل و به حل و فصل دعاوى و ... بپردازد، اما نویسندگان قانون اساسى در سال 1358 در همان اصل 57 قانون اساسى، ضمن بیان استقلال قوا آورده بودند که : «... روابط بین قواى سه گانه توسط رئیس جمهور برقرار مى گردد.» و نیزدر اصل 113 قانون اساسى آمده بوده: «... مسئولیت اجراى قانون اساسى و تنظیم روابط قواى سه گانه و ریاست قوه مجریه جز در امورى که برعهده رهبرى است، به عهده رئیس جمهور است».

بنابراین، طبق این اصول، رئیس جمهور هماهنگ کننده قواى سه گانه کشور بود، لیکن پس از بازنگرى قانون اساسى در سال 1368 و با سپرى کردن یک دهه تجربه عملى در کارهاى اجرایى، قضایى و تقنینى وضعف هایى که در قانون اساسى وجود داشت، شوراى بازنگرى قانون اساسى به فرمان امام خمینى(ره) در تاریخ 1368/2/4 تشکیل گردید و در آن در خصوص روابط قوا نیز نکاتى مورد توجه و تصویب قرار گرفت.

در قانون اساسى 68 بعد از بازنگرى، ضمن این که مسئولیت تنظیم روابط بین قواى سه گانه را از رئیس جمهور گرفته و به شخص رهبر واگذار کرده است، در اصل 57 آمده است:

«... قوه مقننه، مجریه و قضاییه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت برطبق اصول قانون اساسى اعمال مى گردند.» هم چنین در اصل 110 قانون اساسى، ضمن برشمردن وظایف و اختیارات رهبر، در بند 7 همین اصل یکى از وظایف رهبر را «حل اختلاف و تنظیم روابط قواى سه گانه» متذکر شده است و در اصل 113 نیز این مسئولیت را از رئیس جمهور سلب کرده است.

در نظام اسلامى هرگاه سخن از تفکیک قوا یا روابط قوا به میان مى آید، به دلیل جلوگیرى از تمرکز نامشروع و فساد برانگیز قدرت است؛ زیرا که ممکن است، انسانى که شایستگى هاى لازم و توانایى هاى منطبق بر معیارهاى اسلامى را دارا مى باشد، در رأس تمامى قوا و نهادهاى جامعه اسلامى قرار بگیرد و هیچ گونه مفسده اى هم به دنبال نداشته باشد، هم چنین براساس اعتقادات شیعى، ائمه(ع) در حکومت اسلامى، حاکمان مطلق و بدون قید و شرطى بودند که تنها براساس تکلیف شرعى و الهى اداره جامعه را به عهده مى گرفتند و این امر منافاتى با تفویض امر اداره قسمتى از حکومت به دیگران نخواهد داشت و لذا است که امام (ع)، ضمن این که ریاست و فرماندهى کل قواى نظامى را به عهده داشت، ولى در عین حال نصب و عزل استانداران و فرمانروایان ولایات گوناگون را خود شخصاً انجام مى داد، هم زمان در مسجد هم به امر قضاوت مى پرداخت.(9)

پس باتوجه به این که امروزه، به علل گسترش ارتباطات و افزایش جمعیت و ... چاره اى جز تقسیم وظایف وجود ندارد، وقتى سه قوه و ارگان از یکدیگر مشخص و متمایز شدند، مسئله دیگر، روابط قواى مزبور است. به عقیده منتسکیو، چگونگى این روابط، تأثیر زیادى در تأمین آزادى دارد. از این جهت منتسکیو قائل به دو اختیار مى شود، اختیار تصمیم گیرى و اختیار مانع شدن از اجراى آن، منتسکیو مى گوید باید هر قوه بتواند در قلمرو اختصاصى خود تصمیم بگیرد، ولى قواى دیگر نیز باید بتوانند به وسایلى از اجراى آن جلوگیرى کنند، چنان که مثلاً قوه مقننه قانون را تصویب مى کند (اختیار تصمیم گیرى) اما قوه مجریه نیز مى تواند در مواردى از توشیح واجراى آن جلوگیرى کند (اختیار مانع شدن و متوقف ساختن)(10). بر همین مبنا است که قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران پس از پذیرش مهم ترین اصل خود، یعنى اصل ولایت مطلقه فقیه عادل و جامع الشرایط که عامه مردم قبول ولایت او را بر خود لازم و واجب شمرده اند، نقطه پیوند و اتصال قواى حاکم درجمهورى اسلامى ایران را ولى فقیه و رهبر دانسته و اعمال حاکمیت قواى مزبور را صرفاً براساس نظر و نظارت رهبر مشروع و قانونى مى داند.(11)

بنابراین، از آن جایى که رهبر در نظام اسلامى داراى ویژگى هاى خاص است، لذا نظارت رهبرى باعث مى شود که کسى از کارگزاران نظام قدرت سوء استفاده از مقام و مسئولیت خود را نداشته باشد، به خصوص اصل 111 قانون اساسى مکانیزم خاصى براى جلوگیرى









سایر محصولات :
تعادل قوا سه گانه 12ص

تعادل قوا سه...

تصمیم گیری

تصمیم گیری...

تصفیه آب

تصفیه آب...

تصفیه مصنوعی فاضلاب 12 ص

تصفیه مصنوعی فاضلاب 12...

تشکیل سنگها و کانیها

تشکیل سنگها و کانیها...

تشخیص به موقع فحلی و آبستنی 7 ص

تشخیص به موقع فحلی...

تستهای غیر مخرب

تستهای غیر مخرب...

تزریق اسیدهای آمینه به تخم مرغ مادران گوشتی و اثر آن بر درصد جوجه در آوری

تزریق اسیدهای آمینه به تخم مرغ...

ترس از امتحان

ترس از امتحان...

تخریب فلزات با عوامل غیر خوردگی

تخریب فلزات با عوامل...

تحولات خاورمیانه

تحولات خاورمیانه...

تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی

تحلیلی بر پایان نامه...

تحقیقات

تحقیقات...

تحقیق

تحقیق...

تحقیق زیست شناسی درباره بافت اسکلرانشیم دارای 5 صفحه

تحقیق زیست شناسی درباره بافت اسکلرانشیم دارای...

تحقیق درباره یفمینیسم

تحقیق درباره یفمینیسم...

تحقیق درباره تلویزیون و کودک 50ص

تحقیق درباره تلویزیون...

تحقیق درباره انواع جلبک ها

تحقیق درباره انواع جلبک ها...

تحقیق آماری 100 ص

تحقیق آماری 100 ص...

تحقیق 15 صفحه ای درباره ی علت انبساط غیر عادی آب درست

تحقیق 15 صفحه ای درباره...

تحقیق 12 صفحه ای درباره اتم

تحقیق 12 صفحه...

تحقیق کیفی

تحقیق کیفی...

تحریم ایران1

تحریم ایران1...

تجزیه کیفی مواد آلی به روش ذوب قلیایی جهت تشخیص ازت

تجزیه کیفی مواد آلی...

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی شرکت رینگ سازی مشهد 25 ص

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی شرکت...

تبیین روانکاوی فروید 35 ص

تبیین روانکاوی فروید ...

تبلیغ و اطلاع رسانی وکلای دادگستری در اینترنت

تبلیغ و اطلاع رسانی وکلای...

تبلور یک ماده

تبلور یک ماده...

تبادل مغز ها

تبادل مغز ها...

تب نزله ای بدخیم گاوهایا MCF

تب نزله ای...

تب نزله ای بدخیم گاوهایا MCF 20ص

تب نزله ای...

تب بی دوام گاوی

تب بی دوام گاوی...

تب بی دوام گاوی 15 ص

تب بی دوام گاوی 15 ص...

تب بی دوام گاوی

تب بی دوام گاوی...

تب بی دوام گاوی 19ص

تب بی دوام گاوی 19ص...

تب برفکی 23ص

تب برفکی 23ص...

تاکسی درمی

تاکسی درمی...

تاکسی درمی 2

تاکسی درمی 2...

تاملاتی در باب سهام عدالت

تاملاتی در باب سهام عدالت...

تاریخچه شرکت آب مشهد 4ص

تاریخچه شرکت آب...

تاریخچه بازوپایان

تاریخچه بازوپایان...

تاریخ علم شیمی

تاریخ علم شیمی...

تاریخچه ی جدول تناوبی

تاریخچه ی جدول تناوبی...

تاریخچه و دائره المعارف جنگ 8 ساله

تاریخچه و دائره المعارف جنگ...

تاریخچه ریاضیات

تاریخچه ریاضیات...

تاریخچه روانشانسی رشد 37ص

تاریخچه روانشانسی رشد 37ص...

تاریخ تحولات کیفری بعد از مشروطه

تاریخ تحولات کیفری بعد...

تاثیر سود هر سهم بر بازده سهام 125

تاثیر سود هر سهم...

تاثیر کلاس بندی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تاثیر کلاس بندی بر...

استرس و اضطراب 9ص

استرس و اضطراب 9ص...

گزارش کارورزی در محل احداث پارک ناز 14 ص
گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال 51 ص
گزارش کارآموزی دادگاه عمومی 218 ص
گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت داروسازی ثامن 71 ص
گزارش کارآموزی کامپیوتراداره فن آوری و اطلاعات راه آهن خراسان 16 ص
خشک کردن 26ص
گزارش کار طراحی مدار چاپی (طرز کار با نرم افزار PROTEL 99 SE) 37 ص
گزارش کارآموزی دادگاه عمومی 218 ص
گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال 51 ص
گزارش کارورزی در محل احداث پارک ناز 14 ص
گزارش کارورزی در محل احداث پارک ناز 14 ص
گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال 51 ص

کلمات کلیدی :مهورى سلامى یران ازنگرى قانون ساسى نظیم وابط قواى ساسى مهورى سلامى قانون ساسى مهورى قانون ساسى ئیس مهور قوه مجریه سلامى یران مهورى سلامى ِعمال قوه قوه مقننه نظیم وابط وابط قواى نداشته اشد سلامى laquo مجریه مسئولیت راساس لوگیرى مهورى وظایف منتسکیو
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی