zbargo

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد عراق و استفاده از سلاح های شیمیایی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 18 صفحه


قسمتی از متن .docx :

عراق و استفاده از سلاح های شیمیایی

چکیده:

استفاده عراق از جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ علیه ایران در سه دوره متمایز انجام شد. دوره نخست، از آغاز تهاجم برق آسای ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران در 31 شهریور ماه سال 1359(22 سپتامبر 1980) تا پایان مقطع آزادسازی مناطق اشغالی، به ویژه آزادی خرمشهر (بزرگ ترین نماد اشغالگری ارتش عراق) در سوم خرداد ماه سال 1361 بود که طی آن، نیروهای عراقی به طور پراکنده و برای درهم شکستن مقاومتهای پراکنده نیروهای رزمنده ایران و هموار کردن مسیر پیشروی به داخل خاک کشور ما از سلاحهای شیمیایی استفاده کردند. نوع عوامل شیمیایی مورد استفاده در این دوره، گازهای ساده ای همچون گاز اشک آور با نام علمی اورتوکلرو بنزیلید این مالونو نیتریل یا سی اس و گاز های موسوم به باران زرد بود که نوعی علف کش به حساب می آید. این گازها از نظر عملیاتی، پایداری در محیط و اثر بخشی نظامی بسیار ضعیف بودند، به طوری که گاهی اوقات، نیروهای ایرانی متوجه قرار گرفتن در معرض این گونه حملات نمی شدند، به همین علت نیز، طبق آمار موجود، مجموع تلفات نیروهای ایرانی در این دوره با وجود فقدان هرگونه تجهیزات حفاظتی و خنثی سازی، بیش از ده شهید و یک یا دو مجروح نیست،

کلید واژه

جنگ افزارهای شیمیایی - گاز اشک اور-عملیات رمضان -گازهای شیمیایی -عامل سولفورموستار - سم قارچی، باران زرد، گاز اعصاب با نام تابون-پیرانشهر رواندوز- سردشت و سومار

مقدمه

با وجود این، برخی از اسناد به دست آمده از نیروهای عراقی در مناطق عملیاتی یا مطالب منتشر شده در مطبوعات جهان، به ویژه در دهه 90 بر این امر دلالت دارد که ارتش عراق پس از زمین گیر شدن در خاک ایران و فرو رفتن در لاک دفاعی، تلاش فراوانی را به کمک شیمیدانها و دانشمندان میکروب شناس برای دستیابی به ترکیبات پیچیده تری از عوامل شیمیایی و میکروبی معطوف کرد. طبق این اسناد، به هنگام برگذاری دوره ها و مانور های نظامی، دانشمندان عراقی با استفاده از مواد سیانید سدیم در حال انجام آزمایشهایی روی حیوانات بودند (ضمیمه یک).

مبحث حاضر به دوره دوم استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی اختصاص دارد که از مرداد ماه سال1361 هم زمان با آغاز نخستین، عملیات نفوذی نیروهای ایران به داخل خاک عراق عملیات رمضان با هدف تنبیه متجاوز آغاز شد و تا پایان سال 1365 و نبردهای بزرگ کربلای 4 و 5 ادامه یافت. در این دوره، عراق با اتخاذ تاکتیک نظامی دفاع مطلق در زمین، از جنگ افزارهای شیمیایی در نقش سلاح تدافعی استفاده کرد تا به کمک آن، عملیاتهای تهاجمی متکی به انبوه نیروهای پیاده جمهوری اسلامی ایران را خنثی کند. در طول این دوره، ارتش عراق بیش از 230 بار مواضع نیروها، مراکز پشتیبانی و تدارکاتی و حتی شهرها و مناطق غیرنظامی ایران را هدف حملات شیمیایی قرار داد؛ اقدامی که در مجموع، حدود 44 هزار نفر تلفات اعم از کشته و مجروح را در پی داشت.

دوره سوم جنگ شیمیایی بین عراق و ایران از آغاز سال 1366 شروع شد و تا پایان جنگ و پذیرش قطع نامه 598 و حتی پس از آن تا تابستان سال 1367 ادامه یافت. در این دوره، ارتش عراق پس از برطرف کردن ضعفهای تاکتیکی خود در زمینه کاربرد گازهای شیمیایی در دو دوره گذشته و دستیابی به عوامل شیمیایی مضاعف یا دوگانه توانست از آنها به منزله یک سلاح تهاجمی برای بازپسگیری مناطق تحت کنترل نیروهای ایران استفاده کند. نظامیان عراقی همچنین موفق شدند از این سلاحها به عنوان بخشی از عملیاتهای هماهنگ شده خود در بهار سال 1367 علیه نیروهای ایران در فاو، شلمچه و جبهه های غرب و شمال بهره گیرند و عملاً نیروهای ایرانی را به عقب نشینی از مواضع تصرف شده مجبور کنند.

نقش بازدارنده سلاح شیمیایی در جنگ

در فاصله سالهای 1361 تا آخر سال 1365، عراق سلاحهای شیمیایی را در مقیاسی به کار گرفت که از جنگ جهانی اول به بعد بی سابقه بود. در این دوره، واحدهای شیمیایی ویژه، که مسئول مراقبت، ساخت و حمل و نقل مهمات شیمیایی بودند، در تمامی یگانهای نیروهای مسلح عراق جا افتادند. واحدهایی از نیروی زمینی و هوایی عراق مأموریت شلیک این نوع سلاح را به عهده گرفتند. عراق در پیروی از الگوی واحدهای شیمیایی اتحاد جماهیر شوروی، به واحدهای نظامی شیمیایی خود چنان منزلت و موقعیتی بخشید که تقریباً به شکل یک ارتش رزمی مستقل درآمد. آنها واحدها و زیر واحدهای مسئول دفاع شیمیایی، تشعشع و اکتشاف شیمیایی، تحلیل اوضاع جوی و آلودگی زدایی را شامل می شدند. هر سپاه یک گردان، هر تیپ یا لشکر مستقل یک گروهان و هر هنگی یک دسته شیمیایی داشت.(1) با چنین آمادگی، ارتش عراق منتظر حملات تهاجمی نیروهای ایران به داخل خاک آن کشور ماند.

از سوی دیگر، با گذشت نزدیک به دو ماه از آزادسازی خرمشهر و عقب نشینی اجباری نیروهای عراقی به پشت مرزهای بین المللی به استثنای نفت شهر و برخی از بلندیهای استراتژیک مرزی آشکار شد که مجامع بین المللی به تأمین حقوق حقه ایران، تعیین متجاوز و تنبیه آن و جبران خسارات جنگی ناشی از عمل تجاوزکارانه رژیم عراق تمایلی ندارند. در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران در راستای استیفای حقوق خود، در صدد برآمد تا را‡ساً وارد عمل شود. بدین ترتیب، عملیات رمضان طراحی و آماده اجرا شد. پیش از آغاز این عملیات در تیرماه سال 1361، طبق اخبار به دست آمده از برخی از اسیران عراقی، ارتش عراق خود را برای مقابله با تهاجم نیروهای ایران با توسل به جنگ افزارهای شیمیایی آماده کرده بود.(2) با وجود این، ایران به این اطلاعات و اخبار توجهی نکرد. در نتیجه، در تاریخ 23 تیرماه سال 1361، عملیات رمضان را با هدف تعقیب متجاوز و آزادسازی بصره در شرق این شهر به اجرا درآورد. با ورود نیروهای ایران به منطقه عملیاتی و پیشروی سریع آنها به سوی اهداف از پیش تعیین شده، نیروهای عراقی علیه نیروهای پیاده و فاقد تجهیزات حفاظتی ایران از گازهای اشک آور و تهوع آور استفاده کردند. این تاکتیک در کنار بمباران گسترده هوایی و شلیک همه جانبه توپخانه سنگین مؤثر واقع شد و به از هم پاشیدن شیرازه نیروهای عمل کننده ایران و عدم فتح عملیات انجامید. هر چند هرگز آمار دقیقی از میزان گازهای شیمیایی به کار گرفته شده علیه نیروهای رزمنده ایرانی و تعداد تلفات ناشی از این گازها در این عملیات ارائه نشد، اما وجود پیکرهای شهیدانی که کوچک ترین آثاری از جراحتهای ناشی از گلوله در بدنشان وجود نداشت،(3) به کارگیری گازهای سمی از سوی نیروهای عراقی را اثبات می کرد. این برای نخستین بار بود که در این جنگ، سلاح شیمیایی نقش بازدارندگی به خود گرفت و نیروهای ایران را از دستیابی به اهداف عملیاتی بازداشت. در پی این واقعه، روزنامه لس آنجلس تایمز چاپ امریکا نوشت: < در تابستان سال 1982 (1361)، هنگامی که نیروهای ایرانی به نزدیکی سربازان عراقی رسیدند، دشمن از عامل سی اس (اورتوکلروبنزیلیداین مالونونیتریل) که به عنوان گاز اشک آور شناخته می شود، استفاده کرد. هدف از این کار، وادار کردن نیروهای دشمن به پوشیدن تجهیزات حفاظتی و ایجاد مانع در راه عملیات بود> .(4)

این تجربه موفق عراق در استفاده از گازهای شیمیایی برای مقابله با پیشروی سریع و غافلگیرانه نیروهای پیاده ایران در داخل خاک آن کشور سبب شد که مدیریت رسته جنگهای شیمیایی به طور رسمی، به سازمان رزم ارتش عراق اضافه شود(5) و آمادگی لازم برای استفاده از عوامل پیچیده تر و خطرناک تر شیمیایی فراهم آید. با آغاز نیمه دوم سال 1361، جمهوری اسلامی ایران به دنبال عدم فتح عملیات رمضان، با کمی تأخیر استراتژی تعقیب متجاوز را شدت بخشید و در 9 مهرماه سال 1361، در سومار، عملیات مسلم بن عقیل؛ در 10 آبان ماه، سال 1361، در ارتفاعات مرزی حمرین در منطقه عمومی ایلام، عملیات محرم؛ و در 17/11/1361 در محور چزابه فکه، عملیات بزرگ والفجر مقدماتی را اجرا کرد. عراق در واکنش به عملیاتهای مزبور، کاربرد سلاحهای شیمیایی را افزایش داد و طی شش ماه، حدود ده بار آنها را علیه نیروهای ایرانی به کار گرفت. از جمله در 24 مهر ماه در منطقه ساوجی، 30 مهر ماه در آبادان، در 1 و 25 آبان ماه در ارتفاع 175، 5 آبان ماه در موسیان، 28 آذر ماه در تنکاب، 30 دی ماه در شلمچه، 5 بهمن ماه در گردنه بایره و کردستان، 19 بهمن ماه در شرهانی و سرانجام در 5 اسفند ماه در شلمچه با استفاده از توپخانه و خمپاره به شلیک گلوله های شیمیایی اقدام کرد که در نتیجه آن، سیزده نفر شهید و 21 تن مجروح شدند.(6) در این حملات، برای نخستین بار از عامل شیمیایی سولفور موستارد (عامل تاولزا) استفاده شد. به نوشته لس آنجلس تایمز < عراقیها از دسامبر 1982 (آذر 1361)،









سایر محصولات :
تحقیق در مورد عراق و استفاده از سلاح های شیمیایی

تحقیق در مورد...

دانلود پاورپوینت بهداشت مبارزه با بیماری ها _ 30 اسلاید

دانلود پاورپوینت بهداشت مبارزه...

تحقیق در مورد علائم ورد

تحقیق در مورد...

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره اورباکمکلوبازام Urbachem

دانلود پاورپوینت جامع...

تحقیق در مورد عدل الهی 31 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد عدس 10 ص

تحقیق در مورد عدس 10 ص...

تحقیق در مورد عدالت 17 ص

تحقیق در مورد عدالت...

تحقیق در مورد عادت کرده

تحقیق در مورد عادت کرده...

تکنولوژی اندازه گیری زیردست پارچه جهت تعیین کیفیت پارچه

تکنولوژی اندازه گیری زیردست پارچه ...

دانلود پاورپوینت ایمنی و حفاظت در مقابل برق گرفتگی و آتش‌سوزی

دانلود پاورپوینت ایمنی و...

تحقیق در مورد طوفان گنو

تحقیق در مورد...

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره تونینگ ماشین با فتوشاپ Tuning car

دانلود پاورپوینت جامع...

تحقیق در مورد طلاق و احکام آن

تحقیق در مورد...

تصفیه و باز یافت پساب نساجی

تصفیه و باز...

تحقیق در مورد طراحی سایت 118 113 ص

تحقیق در مورد طراحی سایت 118 113...

دانلود پاورپوینت درمان دیابت و اهمیت آموزش _ 64 اسلاید

دانلود پاورپوینت درمان دیابت و...

تجزیه و تحلیل نیرو های وارده بر سوزن طی فرآیند سوزن زنی مخمل

تجزیه و تحلیل نیرو های وارده بر...

تحقیق در مورد طلا

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد طراحی گرافیک 25 ص

تحقیق در مورد طراحی...

تحقیق در مورد طراحی محیط فیزیکی مهد کودک

تحقیق در مورد طراحی محیط...

دانلود جزوء امور پذیرشی و خدمات در هتل

دانلود جزوء امور پذیرشی...

آموزش حذف FRP تبلت Lenovo tab 3 A7

آموزش حذف FRP...

تحقیق در مورد طراحی و پیاده سازی مدار شارژر باتری و مدار درایور موتورها

تحقیق در مورد طراحی و پیاده...

تحقیق در مورد طراحی سیستم مدیریت بحران برای شهرداری الکترونیک

تحقیق در مورد طراحی سیستم مدیریت...

تأثیر عملیات آنزیم ها برروی پرزهای سطحی پارچه پنبه‌ای

تأثیر عملیات آنزیم ها برروی...

تحقیق در مورد طراحی سازه های فضایی برای نمایشگاههای موقت

تحقیق در مورد طراحی...

تحقیق در مورد طراحی رباط شوینده مهندسی مکانیک

تحقیق در مورد طراحی...

تحقیق در مورد ضرورت و توسعه روشهای آبیاری تحت فشار در آبیاری فضای سبز 47 ص

تحقیق در مورد ضرورت و توسعه روشهای...

تحقیق در مورد ضرورت و روش تدوین استراتژی نانوتکنولوژی 28 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد ضرورت آموزش مربیان تربیت بدنی در زمینه طب ورزشی 190 ص

تحقیق در مورد ضرورت آموزش...

تحقیق در مورد ضرورت ایجاد هیأت منصفه در برخی محاکم کیفری

تحقیق در مورد ضرورت ایجاد هیأت منصفه...

تحقیق در مورد ضرورت و پیشینه برنامه ریزی غیر خطی

تحقیق در مورد ضرورت و پیشینه...

دانلود پاورپوینت توزیع اقتصادی بار بین نیروگاههای حرارتی و روشهای حل _ 30 اسلاید

دانلود پاورپوینت توزیع اقتصادی...

تحقیق در مورد صنعت کاغذ

تحقیق در مورد صنعت کاغذ...

تاثیر نوع نخ روی سیستم دینامیکی تابیدن و پیچش ماشین ریسندگی رینگ

تاثیر نوع نخ روی سیستم دینامیکی...

تحقیق در مورد صنعت نساجی

تحقیق در مورد صنعت...

بررسی قسمت هایی از ماشین های راپیری سولزر مدل F2001 و مدل G6100

بررسی قسمت هایی از ماشین...

تحقیق در مورد صنعت خودرو 81 ص

تحقیق در مورد صنعت خودرو 81...

تحقیق در مورد صدمات آسانسور

تحقیق در مورد...

دانلود فایل NVRAM گوشی هواوی اسند وای 511 مدل Huawei Ascend Y511_U00 با لینک مستقیم

دانلود فایل NVRAM گوشی هواوی اسند...

تحقیق در مورد شیشه 40 ص

تحقیق در مورد شیشه 40 ص...

دانلود پاورپوینت درمان شناختی رفتاری _ 23 اسلاید

دانلود پاورپوینت درمان شناختی رفتاری _ 23...

تحقیق در مورد شکر و جایگزینهای آن 68 ص

تحقیق در مورد شکر و جایگزینهای...

تحقیق در مورد شیوه ویرایش 12 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد شناسایی نیازها و ارزیابی تأثیر نیازها در انگیزش کارکنان امور اداری شرکت ملی گاز تهران بزرگ

تحقیق در مورد...

بررسی فرآیند تولید و کاربرد الیاف فوق ظریف و نانو

بررسی فرآیند تولید و کاربرد الیاف فوق...

تحقیق در مورد شناخت شهرستان وحوزه نفوذ آن

تحقیق در مورد شناخت شهرستان وحوزه نفوذ...

تحقیق در مورد شیمیدان های تاریخ

تحقیق در مورد...

دانلود پاورپوینت هرم غذایی _ 32 اسلاید

دانلود پاورپوینت هرم غذایی...

تحقیق در مورد شهرکهای صنعتی 24 ص

تحقیق در مورد شهرکهای صنعتی 24 ص...

تحقیق در مورد مخاطب شناسی
نمونه فرم خلاصه کارکرد پرسنل در پروژه ها و اداره های خصوصی
پاورپوینت در مورد قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی
پاورپوینت در مورد شل کننده های عضلات اسکلتی
پروژه های مالی پروژه مالی حسابداری شرکت 41 ص
پروژه های مالی پروژة مالی سیستم حسابداری در بیمه
پروژه های مالی پروژه نسبت های مالی تعهدی و نقدی 30 ص
پروژه های مالی پروژه مالی احداث شرکت سازندۀ وایتکس
نمونه فرم خام اضافه کاری پرسنل
تحقیق در مورد امنیت
کار در منزل فقط 4 ساعت در روز
نمونه فرم مرخصی
نمونه درخواست پرداخت تنخواه گردان
نمونه فرم درخواست ماموریت ساعتی
کدام نوت بوک بهتر است؟
تحقیق در مورد مخاطب شناسی
تحقیق در مورد مرغداری
نمونه فرم خلاصه کارکرد پرسنل در پروژه ها و اداره های خصوصی
نمونه فرم خام فراموشی ثبت تایم ورود و خروج
آلودگی محیط زیست 25ص
آسم شغلی
تحقیق در مورد فتح مکه
تحقیق درباره ی کربوهیدرات ها 22 ص
چک لیست جعبه اورژانس
تحقیق در مورد شش سیگما
تحقیق در مورد نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی
تحقیق در مورد فساد مواد غذایی 30ص
سرخک
تحقیق در مورد فشار خون
تحقیق در مورد اهدای جنین
تحقیق در مورد شاعران و نثر نویسان قرن هفتم و هشتم
تحقیق در مورد ایمنی در صنعت 33 ص
پاورپوینت در مورد قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی
تحقیق در مورد خلقت آدم در نهج البلاغه 20 ص
نمونه فرم درخواست شغل رزومه یک شخص،
فرم توضیح شرح تنخواه ادارات دولتی و خصوصی
نمونه فرم خام تسویه کامل با کارمند
نمونه فرم تسویه حساب کاری با تمام سرفصل های مورد نیاز تسویه کارمند
نمونه فرم شرح وظایف هر پرسنل در شرکت و اداره های دولتی و خصوصی
فرم خام تایید هزینه های متفرقه شرکت
نمونه فرم خام موجودی اموال شرکت
پاورپوینت در مورد آشنایی با درخت های تصمیم گیری
پاورپوینت در مورد سیستم های عامل توزیع شده بن بست – Deadlock
پاورپوینت در مورد زبان های برنامه نویسی، سیستم عامل ها، Data bases
پاورپوینت مدیریت تراکنش در پایگاه داده پیشرفته
پاورپوینت درباره شمای یکپارچه
نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی
باد های خلیج فارس
پاورپوینت درباره نیروگاههای بادی
پاورپوینت پیام و ویژگی های پیام اثربخش اصول و مفاهیم ارتباط
پاورپوینت در مورد مبانی جامع تولید و عملیات در سازمان های تولیدی و خدماتی
پاورپوینت در مورد تجهیزات مبارزه با حریق
پاورپوینت در مورد فقر و فساد موانع سرمایه داری و توسعه

کلمات کلیدی :جمهوری اسلامی ایران جنگ افزارهای شیمیایی ارش عراق نیروهای ایران این دوره سال 1361 نیروهای عراقی نیروهای ایرانی عملیا رمضان علیه نیروهای شیمیایی نیروهای اسفاده عملیا عراقی گازهای ایرانی رمضان عملیای
  • ۹۶/۰۷/۳۰
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی